Tijdens deze afwisselende en waterrijke route tussen de stadjes Leerdam en Vianen maakt u kennis met het liefelijke riviertje De Linge, de imposante Lek, het belangrijke Merwedekanaal en met oude weteringen.
Kaart met download
Interessante Punten
1. Molen Ter Leede, Leerdam

Niet alleen ik, maar ook molenaars houden van lijstjes en statistieken. Wist u dat de molenaars van molen “Ter Leede” de volgende maalcijfers kunnen overleggen?
Omwentelingen:
2018: 129.046
2017: 193.839
2016: 147.029
2015: 127.666
2014: 212.705
2. Een anker in de lucht, Linge

Het roestende anker en het gedicht in cortenstaal refereren niet alleen aan de vergankelijke tijd, maar vooral aan het vergaan van “De Leerdam”.
Dit schip vertrok in december 1989 met hoofdzakelijk emigranten aan boord naar Argentinië. Daags na vertrek kwam het in dichte mist in aanvaring met een Engels schip. Kort nadat bemanning en passagiers zich in sloepen hadden gered, zonk “De Leerdam”.
Het “kunstanker” is afkomstig uit het scheepswrak.
3. Zwarte stern, de Linge

Omdat de zwarte stern steeds minder nestgelegenheden in ons land kon vinden, werd hij nog maar spaarzaam gezien. Deze vogel bouwt zijn nest namelijk op drijvende planteneilandjes. Door het neerleggen van kleine drijvende vlotjes, zoals hier in een verbreding van de Linge, heeft de zwarte stern tegenwoordig weer nieuwe nestgelegenheden gekregen. En het resultaat mag er zijn: de populatie neemt gestaag toe!
4. De Linge

5. Wetering

De weteringen tussen Lek en Waal zijn al in de 12de eeuw gegraven. Dit om het drassige en vaak overstromende land geschikt te maken voor boerderijtjes en kleinschalige landbouw.
6. Merwedekanaal

Het in 1876 gereedgekomen Noordzeekanaal maakte Amsterdam bereikbaar voor zeeschepen. Daardoor ontstond ook behoefte aan betere vaarverbindingen in het achterland.
Het in 1892 in gebruik genomen Merwedekanaal was zo’n vaarverbinding. Dit kanaal is ontstaan door twee bestaande kleinere kanalen te verbreden en verdiepen.
Langs het kanaal ontstond bedrijvigheid. Onder andere ’s Rijks Munt vond een plek langs deze waterweg.
In 1952 werd, als verlenging van het Merwedekanaal richting naar Amsterdam, ook nog het Amsterdam-Rijnkanaal gegraven.
7. Lekpoort, Vianen

In de 19e eeuw werden de stadsmuren van Vianen grotendeels gesloopt en van de drie toegangspoorten bleef alleen de mooie Lekpoort over.
Boven de ingang zetelde vroeger de poortwachter en in het onderste gedeelte van het torentje bevond zich de gevangenis. Helemaal bovenin was een uitkijkpost. De klok tenslotte, had een tweeledige functie: ieder uur luidde hij een stukje tijd uit en ook werd hij gebruikt om de bevolking te waarschuwen voor gevaar.
8. Gemaal Autena

Gemaal Autena zorgt ervoor dat het overtollige water van polder De Biezen wordt opgepompt naar het Merwedekanaal.
Tip!
Beviel de Linge u? Probeer dan ook eens deze twee onvervalste Lingeroutes:


Uw reactie wordt gewaardeerd