Een fietsroute met drie gezichten. Het waterrijke en historische gezicht van Leiden. Het poldergezicht met de vaarten, meren en molens. En het gezicht van de Oude Rijn, waarop en waarlangs het een drukte van belang is. Een drukte waar u vanaf het mooie fietspad langs deze rivier in alle rust van kunt genieten.
Ja, bij deze waterrijke route is driemaal ook echt scheepsrecht! 🙂
Veel fietsplezier gewenst!
Kaart met download
Interessante Punten
1. Zijlpoort, Leiden

Leiden telde vroeger acht stadspoorten, waarvan alleen de Morspoort en de mooie, in 1667 gebouwde Zijlpoort zijn overgebleven.
Vroeger was de Zijlpoort de vergaderplaats voor de rederijkers, de vermakers van die tijd. Ja, deze amateurdichters en voordrachtskunstenaars hadden een belangrijke rol bij feesten en plechtige gebeurtenissen.
Ook was er een armenschool in de Zijlpoort gevestigd, waar kinderen uit arme gezinnen gratis onderwijs kregen.
2. Historisch Leiden

Het oude Leiden is prachtig om de fiets eens even op de standaard te zetten en te genieten! Want wat is er veel te zien! Zoals het grote gebouw in het midden van de foto, De Volharding.
Dat was ooit een stoommaatschappij, die vanaf 1852 met stoomboten voor passagiers, vracht en vee op Amsterdam, Gouda en Rotterdam voer. Die boten waren destijds zó populair, dat ze zelfs de concurrentie met met de populaire stoomtrein aankonden!
3. Rijpwetering

Een verstild, tijdloos tafereeltje!
4. Lijkermolen No. 1

De Lijkermolen No 1 en de Lijkermolen No 2 zijn uniek, want het zijn de enige twaalfkantige molens van Nederland!
Zo’n twaalfkantige molen heeft verschillende voordelen t.o.v. de gangbare achtkantige molens: ze zijn stabieler, sterker en hebben ook meer binnenruimte. Je vraagt je af, waarom er niet meer van zijn gebouwd. Nou, dat is simpel te verklaren: er was meer vakmanschap, bouwmateriaal en arbeid nodig om zo’n molen te bouwen.
5. Oude sluis Roelofarendsveen

Het oude sluisje in Roelofsarendsveen dateert uit 1632 en is gebouwd om wateroverlast in de Veender- en Lijkerpolder tegen te gaan. Het sluisje was ook belangrijk voor het vervoer over water, want het verbond en verbindt het Braassemermeer met de erachter liggende polderwateren.
De houten sluis was gevoelig voor houtrot, waardoor het onderhoud (teren) behoorlijk kostbaar was. Daarom werd de oude houten sluis in 1897 vervangen door een stenen exemplaar. Tegenwoordig is het een gemeentelijk monument, dat herinnert aan de tijd van de turfwinning.
6. Paddegatpontje over Wijde Aa

Het Paddegatpontje verbindt de dorpen Roelofarendsveen en Woubrugge en vormt een aangenaam intermezzo voor de vele voetgangers en fietsers die vanaf het water kunnen genieten van mooie vergezichten.
6. Woubrugge

Woubrugge is een gezellig dorpje. Het ontstond rond 1500, doordat het nabijgelegen dorp Jacobswoude door de oprukkende vervening langzamerhand verdween en de inwoners elders woonruimte moesten zoeken.
7. Gemaal Polder Vierambacht

Het in 1879 gebouwde stoomgemaal Polder Vierambacht verving de windmolens. Later werd een nieuw, elektrisch aangedreven gemaal gebouwd dat op zijn beurt weer het stoomgemaal verving. Na een grondige restauratie mocht het, met de eretitel “industrieel erfgoed”, gaan genieten van een welverdiend pensioen.


Uw reactie wordt gewaardeerd