U bent op zoek naar een fietsendrager? Een die voldoet aan al uw wensen? Lees dan vooral verder, want alle soorten dragers komen aan bod. Bijvoorbeeld een drager voor op de trekhaak, het dak of de achterklep van uw auto. Ook dragers voor de caravan ontbreken niet, evenals de fietsendragers die (al dan niet) specifiek zijn gemaakt voor het vervoeren van elektrische fietsen.
Ik ga u alle relevante informatie en tips geven! En met een jaar of 30 aan fietsendrager-ervaring, weet ik waar ik over praat. Eerst waren het dragers voor de “gewone” fiets en de laatste 10 jaar voor een elektrische fiets. Of beter gezegd, voor twee elektrische fietsen, want meestal ga ik samen met mijn vrouw op pad.
Ik zal systematisch uw (mogelijke) vragen beantwoorden. Laten we van start gaan!
Voordelen van een fietsendrager
Voordat u een fietsendrager koopt, moet u natuurlijk overtuigd zijn van het nut ervan. Daarom begin ik met de voordelen van een drager:
- Vrijheid: De sleur van de fietstochtjes in de buurt wordt doorbroken, door eens ergens anders te fietsen of door de fietsen mee te nemen op vakantie, om mooie fietsroutes te rijden. Op GPS-fietsroutes Nederland kunt u wat dat betreft uw hart ophalen!
- Gemakkelijk en veilig: Uw waardevolle fiets is stevig op zo’n drager te bevestigen. En het monteren en demonteren, van zowel fietsdrager als fietsen, is bij een goede trekhaakdrager een simpel karweitje.
Bovendien zijn de houders voor de fietsen af te sluiten, waardoor dieven geen kans hebben. - Inklapbaar: De meeste dragers zijn makkelijk inklapbaar, waardoor ze in iedere schuur wel een plekje vinden.
- Bescherming van uw auto én uw fiets: Voor wie gewend was om zo voorzichtig mogelijk en met veel moeite een fiets in de kofferbak te schuiven, zal een fietsendrager een verademing zijn. Bovendien is het risico op transportschade bij een goede drager verwaarloosbaar.
- Meer ruimte in de auto: Een fiets in de kofferbak is een sta, of beter gezegd, een lig in de weg vanjewelste. Handig dus, zo’n drager! Zeker als je met een volgeladen auto op vakantie gaat.
En mocht u met de fietsen op de drager toch nog bij die bagage moeten zijn, dan kan dat heel eenvoudig. Want de meeste modellen hebben een kantelfunctie, waardoor de achterklep gewoon kan worden geopend. - Meer fietsen vervoeren: de meeste fietsendragers kunnen twee fietsen vervoeren, maar er zijn ook dragers waar maar liefst 4 fietsen op passen!
- Voor alle fietsen: Fietsendragers zijn geschikt voor de meest uiteenlopende soorten fietsen. Zoals kinderfietsen, gewone fietsen, elektrische fietsen, racefietsen en mountainbikes.
- Geen trekhaak, toch een fietsdrager: Heeft uw auto geen trekhaak, dan komt u uit bij een dakdrager of een achterklepdrager. Ze hebben t.o.v. de trekhaakdrager echter wel wat nadelen. Bij de volgende paragraaf zal ik daar aandacht aan besteden.
Welke fietsendrager moet ik kiezen?
Heeft u eenmaal besloten om een fietsendrager aan te schaffen, dan is het natuurlijk wel zaak om de juiste te kiezen. Daarbij is bepalend wat de mogelijkheden van uw auto zijn, hoeveel fietsen er vervoerd moeten worden en of het gewone of elektrisch fietsen zijn
Laten we daarom even inzoomen op de hierboven al even genoemde soorten fietsendragers:
Trekhaakdrager
De trekhaakdrager is verreweg de makkelijkste en veiligste drager om uw fietsen mee te vervoeren. Deze drager wordt niet voor niets het meest verkocht, want nadat de drager met een simpele handeling, rotsvast en bewegingsloos op de trekhaak is geklikt, kunnen de fietsen er met behulp van een stevige frameklem en bandenriempjes gemakkelijk, stevig en veilig op bevestigd worden.
Zelf heb ik niet meer dan een kwartiertje nodig, om mijn Uebler fietsendrager op de trekhaak te klikken, twee elektrische fietsen erop te tillen en te bevestigen.
Afhankelijk van de kogeldruk van uw auto kunnen er met de juiste trekhaakdrager maximaal 4 fietsen worden getransporteerd
Dakdrager
Dakdragers kunnen uitkomst bieden, wanneer uw auto geen trekhaak heeft of als de trekhaak al in gebruik is voor een andere toepassing. Ook bij deze drager wordt gebruik gemaakt van een frameklem en bandenriempjes. Met zo’n dakdrager kunnen maximaal 4 fietsen worden meegenomen.
Bedenk wel, dat er doorgaans toch wel wat toeren moeten worden uitgehaald, om de fietsen op het autodak te krijgen en te bevestigen. Het spreekt voor zich, dat deze vorm van vervoer eigenlijk alleen geschikt is voor de wat lichtere gewone fietsen (en dus niet voor e-bikes).
Bovendien is rijden met een beladen dakdrager funest voor de aerodynamica van uw auto, waardoor het benzineverbruik wel 20 tot 30% hoger kan uitvallen. Ook de kans op beschadigingen aan auto en fiets is groter, dan bij een trekhaakdrager.
Controleer voor de veiligheid vooral ook wat de draaglast van uw autodak is!
Achterklepdrager
Achterklepdragers: Ook deze dragers kunnen soelaas bieden, wanneer u geen trekhaak heeft. Er kunnen, afhankelijk van het model, maximaal 3 gewone fietsen mee worden vervoerd. Deze dragers worden met zuignappen of riemen aan de achterklep bevestigd. Ook bij deze drager is er meer kans op schade aan fiets en auto, dan bij de probleemloze trekhaakdrager.
E-bike drager
Niet alle trekhaakdragers kunnen het gewicht van 2 elektrische fietsen dragen, want die wegen, zonder accu, al gauw 25 kilo per stuk. Daarom zijn er speciale e-bike dragers op de markt, die speciaal gemaakt zijn voor elektrische fietsen.
Overwegingen die belangrijk voor u (kunnen) zijn
Waarschijnlijk weet u inmiddels al welk soort fietsendrager in uw geval het meest geschikt zou kunnen zijn. Dan gaan we nu nog enkele specifieke overwegingen af, om zo de drager te kunnen vinden die helemaal bij uw wensen past:
- Aantal fietsen en totaalgewicht van de fietsen: Zoek een fietsendrager die hierbij past.
- Kogeldruk: Controleer of de kogeldruk van de trekhaak het gewicht van de drager plus de fietsen mag dragen.
- Montage en demontage: Dit proces moet gemakkelijk zijn.
- Opvouwbaar: Een fietsdrager waarvan de verticale fietssteun en de wielgoten kunnen worden ingeklapt, maakt het opbergen van de drager in een schuur een stuk makkelijker.
- Extra functies: Zoals een kantelfunctie, waardoor de drager met fietsen en al makkelijk gekanteld kan worden. Zo blijft de kofferbak toegankelijk.
- Stevigheid en veiligheid: De drager moet muurvast op de auto gemonteerd kunnen worden en de fietsen moeten er veilig en vertrouwd mee vervoerd kunnen worden.
- Beveiligd tegen diefstal: Dragers met een slot en met sloten in de frameklemmen kunt u, met de fietsen erop, onbeheerd ergens parkeren. Zet ook de. fietsen op de drager op slot!
Beste trekhaakdragers van de toonaangevende merken
Nu zijn we aangekomen bij de beste fietsendragers van dit moment. Alle dragers kunnen zo uit de doos gebruikt worden. “Plug and play” dus. Verder zijn ze gemaakt om twee elektrische (of gewone) fietsen mee te vervoeren.
Uebler
Ik begin met het merk waar ik bijzonder over te spreken ben, het Duitse Uebler. Ik heb zelf een lichte en gebruiksvriendelijk Uebler F22. Inmiddels is hij 4 jaar oud is, maar ik ben er nog steeds bijzonder tevreden mee! En de nieuwste modellen, die zijn er alleen nog maar beter op geworden. Aanraders dus, die Ueblers!
Hun topper is de compacte én lichte Uebler i21Z. Hij is erg simpel en met weinig kracht op de trekhaak te bevestigen, heeft een kantelfunctie én achteruitrijsensoren.
Dat het een echte topper is, bewijzen de vele tests (waaronder die van de Consumentenbond), waarin deze drager als beste uit de bus komt!
Thule
Het betrouwbare Zweedse merk Thule is al heel lang een begrip in fietsendragerland. Hun onbetwiste vlaggenschip is de Thule Epos 2. Een dure, maar ook bijzonder goede drager!
De iets minder dure Thule EasyFold XT, is hun andere topdrager, die eveneens bijzonder goed scoort in diverse testen.
Pro-User
Pro-User is een Nederlands merk, dat bekend staat om de ongekende prijs/kwaliteit verhouding. Hun topmodel is de no-nonsense en zeer betaalbare Pro-User Diamant, die al jaren achtereen door de Consumentenbond wordt beoordeeld als “Beste koop”.
Misschien bent u ook geïnteresseerd in het artikel waarin ik alle modellen fietsendragers van Pro-User uitvoerig belicht.
XLC
Het van origine Nederlandse bedrijf XLC (nu onderdeel van de internationaal opererende Accell Groep) heeft met zijn XLC Azura Easy WT ook een lichte, opvouwbare drager in de markt gezet. Een topper, die in diverse tests wordt bewierookt. Zo kwam hij bij de Consumentenbond als beste uit de test.
Uniek aan deze drager is de mogelijkheid om gemakkelijk een hulpstuk te monteren (en demonteren) waardoor een derde fiets kan worden meegenomen.
Hulpmiddelen voor trekhaakdragers
Wanneer uw rug of kracht te wensen over laat, zijn er gelukkig een paar welkome hulpmiddelen, waarmee het toch mogelijk wordt om met uw auto en fiets op pad te gaan.
Oprijgoot
Met een oprijgoot bespaart u zichzelf het nodige tilwerk. Voorwaarde om zo’n goot plezierig te kunnen gebruiken, is wat ruimte aan de zijkanten om de fiets op de goot te rijden.
Let op: de oprijgoten zijn meestal specifiek voor een merk of type drager gemaakt.
Fietsendrager met tillift
En als we het dan toch over gemak hebben, dan is de trekhaakdrager met tillift toch wel het summum!
Hierbij laat u de fietsdrager geheel automatisch op de grond zakken, rijdt de fietsen erop, alsof u ze de schuur inrijdt en bevestigt ze op de drager. Vervolgens hoeft u alleen maar op de knop van de lift te drukken, waarna de fietsen door de lift worden opgetild.
Ideaal dus voor mensen die niet kunnen of mogen tillen!
Het neusje van de zalm op dit gebied is de Pro-User Bike Lift Diamant!
Een van de beste dakdragers
Bij de dakdragers scoort het Zweedse topmerk Thule met de Thule ProRide 598.
Deze aluminium dakdrager kan een fiets van maximaal 20 kilo dragen en heeft veel voordelen. Zo hoeft u bij deze drager de framehouder niet meer zelf omhoog te houden, waardoor u beide handen vrij heeft om de fiets op de drager te zetten. Het hoeft geen betoog dat dit het plaatsen een stuk makkelijker én veiliger maakt!
Een van de best kofferbakdragers
Een kofferbakdrager kan, net als de dakdrager, een oplossing zijn wanneer u een fietsendrager nodig heeft en uw auto geen trekhaak heeft. Mocht u voor zo’n kofferbakdrager kiezen, dan adviseer ik voor een model te gaan, waarbij de drager stevig bevestigd kan worden en de fiets(en) er zonder al te veel problemen, stabiel op bevestigd kunnen worden.
Dat gezegd hebbende, vind ik een systeem met zuignappen (die maximaal 24 uur vacuümtrekken) niet echt bevorderlijk voor de gemoedsrust. Nee, dan zou ik liever gaan voor een kofferbakdrager met stabiele riemen, die voorzien zijn van een oerdegelijke sluiting.
En ja, ook hier komen we weer uit bij een Thule en wel de Thule OutWay Hanging 2 voor twee fietsen. Wie het Zweedse merk Thule een beetje kent en de bouw van deze drager ziet en voelt, weet dat dit kwaliteit is!
Mocht u meer fietsen willen vervoeren, dan is er ook nog een versie voor 3 fietsen.
Fietsendrager op de caravan of vouwwagen
Tot slot wil ik de fietsendrager voor de caravan of vouwwagen belichten.
Tijdens onze kampeersessies kwamen we ze nogal eens tegen, de caravanners die met veel moeite een of twee fietsen uit en in hun caravan manoeuvreerden. En eenmaal in de caravan moesten de fietsen dan ook nog op de een of andere manier zo worden vastgezet, dat ze geen schade veroorzaakten. Een hele (riskante) klus. Een goede drager op de dissel of achter op de caravan, had deze vakantiegangers heel wat gedoe en stress en kracht kunnen besparen.
Natuurlijk, er zijn caravans die niet geschikt zijn voor een drager, bijvoorbeeld omdat de dissel te kort is, maar op de meeste caravans kan gelukkig een fietsendrager bevestigd worden.
Ik zal de beste dragers op de dissel en achter op de caravan bespreken.
Vaste fietsendrager op de dissel
Zelf heb ik mij een jaar of wat terug, behoorlijk in zo’n fietsdrager verdiept en kwam uit bij de Thule Caravan Superb. De short version, waarbij elektrische fietsen nog genoeg tussenruimte hebben en de draaicirkel, ook bij de wat kortere dissels, voldoende blijft.
Toen de vouwwagen werd ingeruild voor een Kip Shelter, hebben we hem gewoon over laten zetten.
O ja, deze drager heeft een kantelfunctie, zodat de disselbak, ook al staan de fietsen op de drager, bereikbaar blijft!
Fietsendrager achter op de caravan
Eerst even iets over de kogeldruk. Die wordt bepaald door uw caravan en de belading. De fietsendrager(s) kunnen helpen om een optimale kogeldruk te krijgen. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om beide fietsen op de dissel of achterop te plaatsen. Ook kunt u een fiets voorop en een achterop plaatsen. Door zo te “spelen” met het gewicht, creëert u een win-winsituatie: de fietsen gaan mee én de kogeldruk is optimaal!
Maar u wilt natuurlijk weten welke drager u moet hebben. Ik adviseer de Thule Elite G2. Dat is een meer dan uitstekende keuze!
Knobbel voor fietsendrager
Zo’n knobbel kan op de dissel worden gemonteerd, zodat er een gewone fietsendrager op bevestigd kan worden.
Dit is handig als u al zo´n gewone trekhaakdrager heeft, wat kosten bespaart.
Bovendien kunt u hem bij aankomst op de camping verwijderen en dan weer op de trekhaak van uw auto gebruiken.
Nadeel is, dat u uw fietsen iets ongemakkelijker op de drager zet, omdat deze door de knobbel wat hoger is.
Mocht u zo’n adapter overwegen, dan is de Pro-User disseladapter een prima keuze.
Waarom is de juiste kogeldruk eigenlijk zo belangrijk?
U heeft de term kogeldruk al een paar langs zien komen en vraagt zich misschien af wat dat is en waarom de maximale kogeldruk eigenlijk zo belangrijk is. Ik zal het u in een paar zinnen uitleggen.
De kogeldruk is onlosmakelijk verbonden met uw auto en staat dus ook op het kenteken vermeld. Het plaatje op de fietsdrager geeft het toegestane draaggewicht van de drager weer. De laagste waarde van deze twee is bepalend.
Check voordat u tot koop overgaat dus altijd eerst of de trekhaak van uw auto geschikt is om het gewicht van de drager inclusief de fietsen te dragen,
Op internet zijn cowboyverhalen te lezen van automobilisten, die het niet zo nauw nemen met die kogeldruk en er vele kilo’s overheen gaan. Ik waarschuw u om hier geen voorbeeld aan te nemen. Uw auto kan bijvoorbeeld makkelijk in een slip komen. De negatieve gevolgen zijn in dat geval niet te overzien, want een verzekeraar kan besluiten om de veroorzaakte schade niet uit te keren.
Mocht u niet helemaal zeker zijn van uw zaak, neem dan gewoon contact op met uw verzekeraar. Zo gaat u straks met een gerust geweten met uw fietsendrager en fietsen de weg op.
Rijden met uw fietsendrager
We zijn inmiddels aangekomen bij de praktijk, het rijden met de fietsdrager. De eerste keer dat ik ermee reed, was ik allesbehalve gerust. Kan zo’n trekhaak dat allemaal eigenlijk wel dragen? En hoe stuurt de auto met zo’n gewicht.
Inmiddels maak ik al een jaar 30 gebruik van een fietsdrager en weet ondertussen dat zo’n drager achter de auto volkomen betrouwbaar en veilig is. Toch is het altijd oppassen, want vooral als de routine regeert, sluipen foutjes er makkelijk in.
Zo bemerkte ik tot mijn schrik eens, ergens op een snelweg, dat mijn fietsen schuiner op de drager stonden dan normaal. Wat bleek: ik had vergeten om de twee klemmen van de steunbeugel vast te zetten. Het ging goed, maar ik zou niet de eerste zijn geweest die de fietsen op de snelweg verliest…
Daarom geef ik u enkele belangrijke aandachtspunten en nuttige tips.
Aandachtspunten en tips
- Maximumsnelheid: Houdt de door de fabrikant aanbevolen snelheid in acht.
- Witte kentekenplaat: deze plaat moet hetzelfde kenteken hebben als dat van de auto waar de drager opzit. Let daar dus op, wanneer u bijvoorbeeld een fietsdrager leent.
- Gewicht en breedte: Controleer vooraf of gewicht en breedte van de fietsendrager, inclusief fietsen, binnen de wettelijke grenzen blijven. Dat houdt o.a. in dat de fietsen zowel links als rechts niet meer dan 20 centimeter buiten de autobreedte mogen uitsteken.
- Verwijder de accu: Heeft u een elektrische fiets, verwijder dan de accu. Hiermee vermindert u de kogeldruk aanzienlijk en verbetert het rijgedrag van uw auto. Zelf leg ik de accu’s altijd op een plek waar ze bij een plotselinge stop niet door de auto kunnen slingeren. Een goede plek is bijvoorbeeld de voetenruimte voor de achterbank.
- Verwijder de fietstassen: Het is niet alleen wenselijk voor het benzineverbruik, maar meestal ook noodzakelijk, omdat anders de ruimte tussen de fietsen onvoldoende is. Zelf heb ik Ortlieb Veloshoppers, die heel makkelijk, zonder riempjes en dergelijk, te verwijderen zijn te verwijderen. Dat is echt een ideale fietstas voor wie er regelmatig met de fietsen op of aan de auto op pad gaat.
- Controle voor uw rit: Controleer voor u wegrijdt of alle bevestigingen, zoals frameklemmen, wielriempje en beugels, goed vastzitten. Zelf gebruik ik voor alle zekerheid nog een spanbandje waarmee ik de buitenste fiets nog extra vastzet aan de steunbeugel.
Vergeet vooral ook niet om de verlichting te controleren! - Rijden: Neem bij het passeren net wat meer ruimte dan u gewend bent, omdat de fietsen meestal iets breder zijn dan uw auto. Kijk vooral ook goed bij het achteruitrijden.
- Na afloop: Heeft u de fietsdrager niet meer nodig, haal hem dan altijd van de auto. Want rijden zonder is veiliger dan met en ook zult zo minder brandstof verbruiken.
- Gereedschap: Zelf heb ik altijd wat gereedschap in mijn fietstas. Onder andere een setje inbussleutels. En dat setje heeft mij al heel wat goed diensten bewezen.
Mocht u onverhoopt iets aan uw fietsdrager of fiets moeten vastdraaien, dan is vooral de inbussleutel echt van waarde. Meenemen dus, zo’n setje!
Rijden met een fietsendrager in het buitenland
Bedenk van tevoren aan welke eisen uw fietsdrager in het buitenland moet voldoen. Hier volgen de belangrijkste aandachtspunten:
- NL-sticker: Zorg dat er een NL-sticker op uw fietsdrager zit.
- Snelheden buitenland: Oriënteer u over de toegestane maximumsnelheden in de landen die u bezoekt.
- Signaalbord: In Spanje heeft u een signaalbord nodig, wanneer u rijdt met een fietsendrager. Dus ook als er geen fietsen opstaan en zelfs wanneer hij is ingeklapt.
Mag een fietsendrager op een elektrische of hybride auto?
Voor de meeste hybride of elektrische auto’s is het niet toegestaan om een trekhaak te hebben, om bijvoorbeeld een aanhanger of caravan te trekken. Toch is het vaak mogelijk om een speciale RCM-trekhaak te monteren, waarop alleen fietsendragers passen. Eigenlijk is dit dus een draaghaak.
Informeer voordat u een drager koopt wel altijd of deze compatibel is met zo’n RCM-trekhaak. Meestal zal het geen probleem zijn., want vrijwel alle recente types van de topmerken, zoals Uebler, Thule, Pro-User en XLC passen ook op een RCM-trekhaak.
Is de fietsendrager verzekerd bij een allrisk autoverzekering?
Heeft u een allrisk autoverzekering, dan hoeft u zich over de fietsendrager waarschijnlijk geen zorgen te maken, omdat accessoires doorgaans tot € 1.000 zijn meeverzekerd. U kunt dat voor de zekerheid nog even navragen bij uw verzekeraar.
Schade aan of diefstal van de fietsen op de drager, valt overigens niet onder de autoverzekering.
Tot slot
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk zal zijn dat een fietsendrager uw fietshorizon aanzienlijk kan verruimen, doordat u dan fietstochten in andere streken of andere landen kunt maken. Een goede fietsendrager is dan ook een investering, waar u beslist geen spijt van gaat krijgen!
Ik hoop dan ook, dat dit artikel u heeft geholpen om de beste fietsendrager voor uw situatie te vinden.
Rest mij nog, om u heel veel fietsplezier in nog onontdekte fietsoorden te wensen!
Henk van Blijderveen