Deze week kreeg ik wat onderzoekscijfers toegestuurd die de samenhang tussen het fietsgebruik van werkend Nederland en het weer belichten. Mét de uitnodiging om er op mijn fietsblog eens aandacht aan te besteden. Omdat ik zelf onder alle weersomstandigheden fiets en de uitkomsten van het onderzoek interessant zijn, ga ik graag in op het verzoek.
Weerbericht
Zo blijkt 25% van de Nederlanders op de fiets naar het werk te gaan. Ruim de helft van hen raadpleegt voor vertrek weerapps, tv of radio.
Het andere deel gaat af op de eigen radar. Door bijvoorbeeld de (wolken)lucht, de mate en richting waarin bomen en grassen zwiepen en de kleur en glinstering van trottoirtegels te beoordelen.
Weetjes over het weer
De volgende weerweetjes zijn gebaseerd op data uit het verleden. Uiteraard bieden ze geen garantie voor een door klimaatverandering veranderende toekomst, maar toch…
Natste seizoen: zomer (de zomers zullen door de al genoemde klimaatverandering alleen nog maar natter worden)
Droogste werkdag: woensdag (maar dat had, denk ik, net zo goed een andere dag kunnen zijn, omdat het weer volkomen onafhankelijk opereert van dagen)
Droogste tijd van de dag: tussen 09:00 en 10:00 uur (helaas beginnen de meeste kantoren en bedrijven tussen 7:30 en 9:00 uur…)
Droogste deel van Nederland: Midden-Limburg (hoewel het bij ons op de Veluwe ook heel vaak droog is)
Fietsgebruik en regen
Zo’n 20% van de woon-werk fietsers neemt de auto wanneer het regent, sneeuwt, ijzelt of onweert. De andere 80% laat zich niet kisten door metaal en weer. Ik merk hierbij op, dat veel hen, bij gebrek aan alternatieven, wel moeten fietsen. Niet iedereen heeft tenslotte een auto tot zijn beschikking en trein en bus zijn lang niet altijd een optie.
Voor deze 80% bikkels (tegen wil en dank) zijn de weerapps een uitkomst. Vrijwel per minuut en per vierkante meter laten die namelijk zien wanneer een bui begint en al dan niet ophoudt.
Een prettig gegeven voor de slechtweerfietser is, dat 73% van de leidinggevenden begrip zegt te hebben voor een weersafhankelijk vertraging van 5 tot 10 minuten. Dit maakt het voor werknemers mogelijk om een beetje te schuilen achter en te schuiven met vertrek- en aankomsttijden.
De hamvraag
En nu de hamvraag: hoe vaak regent het eigenlijk in ons kikkerlandje? Helaas gaf het mij toegestuurde artikel daar geen uitsluitsel over. Toch kan ik u, door wat eigen internetspeurwerk, zeggen dat het reuze meevalt!
Want gemiddeld genomen valt er zo’n 225 dagen per jaar (nagenoeg) geen druppel regen. En als het al regent, dan is dat meestal een bui, die met een beetje geluk ook nog eens in de nachtelijke uren overtrekt.
U leest het al: het is bijna bijzonder om een nat pak te halen. En met regenkleding is zo’n nat pak bovendien een onschuldig nat regenpak.
Bijkomend voordeel van een regenpak is, dat zelfs iemand die geen humor heeft, op deze manier toch droog over komt! :-)
Met het voorgaande hoop ik degenen die met de auto naar het werk gaan te hebben overtuigd. Mocht u desondanks toch nog twijfelen, dan trekken deze voordelen u wellicht over de streep: fietsen is goed voor uw conditie, zorgt voor een frisse wind om en in uw bovenkamer en spaart portemonnee en milieu!
Henk van Blijderveen

