Wanneer dure onderdelen van uw e-bike zijn versleten, volgt vaak een moeilijke vraag: laat ik mijn e-bike repareren of ga ik hem inruilen? Ik zal mijn ervaringen met u delen. Hopelijk helpt het bij het maken van de juiste keuze. Succes!
De jaarlijkse beurt van mijn e-bike
Het is inmiddels alweer ruim vijf jaar geleden, dat ik mijn Flyer Next Generation met Panasonic 36V middenmoter, 15Ah accu en Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf had gekocht. En al die tijd ben ik bijzonder tevreden geweest! Ondanks dat ik zo’n 10.000 kilometer per jaar rijd, had ik alleen de jaarlijkse uitgaaf van een onderhoudsbeurt met wat verbruiksmateriaal: nieuwe remblokjes, ketting en voor- en achtertandwiel. Anderhalf jaar geleden kwam daar nog ongeveer € 500 bij voor een onder coulance vervangen accu, omdat de oude na drieënhalf jaar vroegtijdig de geest had gegeven.
Tegenwoordig geeft Flyer trouwens vijf jaar garantie op een accu. En als ik u vertel dat mijn vrouw met de accu van vijf jaar geleden nog steeds een actieradius van meer dan 100 km haalt, dan weet u dat de accu’s van Panasonic bijzonder goed zijn.
Versleten motor en velgen
Maar goed, onlangs wilde ik mijn e-bike, enkele weken na zijn vijfde verjaardag, weer een onderhoudsbeurt geven. Het werd echter een slechtnieuwsgesprek: de motor en de versnellingsnaaf waren versleten en ook de velgen, van zowel voor als achterwiel, waren door het remmen zover afgesleten, dat het volgens de fietsenmaker onverantwoord was om er nog langer mee door te rijden.
Het vervelende was dat de garantie op de motor vijf jaar bleek te zijn. Ik was dus net twee weken te laat. En Flyer hanteert hierbij een strikte vijf jaar. Ik heb gepraat als Brugman en kreeg uiteindelijk van de dealer € 300 korting op een eventuele nieuwe motor. Het is natuurlijk reuze jammer dat Flyer me niet tegemoetkomt met coulance, maar het is ook wel begrijpelijk. Want 50.000 km in vijf jaar tijd met een motortje, was volgens de dealer vrij uitzonderlijk. Zij hadden het in ieder geval nog niet eerder meegemaakt.
Inruilen of repareren van mijn e-bike?
En zo werd ik voor een lastige keuze geplaatst. Ofwel ik ruilde mijn grotendeels versleten e-bike voor een habbekrats in en kocht met € 3600 bij betaling een nieuwe soortgelijke Flyer, ofwel ik liet mijn oude vertrouwde e-bike volledig repareren.
Nu moet u weten, dat ik na vijf jaar behoorlijk gehecht ben geraakt aan mijn karretje. Daarbij komt dat ik de Next Generation nog steeds een hele mooie uitvoering vind. Veel eleganter dan de nieuwe, wat lompere modellen waar de accu in het frame is weggewerkt. En het belangrijkste: € 3600 een substantieel bedrag!
Ik besloot dus om de dealer een offerte te laten maken voor een rigoureuze reparatie. Hierbij ging hij uit van een nieuwe Panasonic motor, een nieuw voorwiel, een nieuw achterwiel inclusief de probleemloze nieuwste Shimano Nexus Inter-5 versnellingsnaaf (die speciaal voor de e-bike is ontwikkeld) met draaigreepschakelaar, twee nieuwe Schwalbe Marathon E-Plus buitenbanden, twee binnenbanden en uiteraard een nieuwe ketting, tandwielen en remblokjes.
De kosten vielen mij alleszins mee: € 1400
En het werd dus… repareren!
Nee, ik hoefde niet lang te twijfelen, want repareren scheelde mij, vergeleken met inruilen, maar liefst € 2200! En met al die nieuwe onderdelen had ik ook nog eens het gevoel dat ik nieuwe e-bike kreeg!
Al met al moest ik vier weken op mijn “nieuwe fiets” wachten, omdat de levering van de nieuwe motor wat vertraging opliep, maar het was de moeite waard. Toen ik hem op kwam halen zei de monteur lachend: “Ha, daar hebben we de man die 100.000 km met zijn e-bike wil gaan rijden!”
Een gouden combinatie
Zijn opmerking was als grap bedoeld, maar voor mij was en is die 100.000 km een reëel en aanlokkelijk vooruitzicht. Ik kan in ieder geval weer zo’n vijf jaar verder met mijn “nieuwe oude e-bike ”, die weer loopt als een zonnetje.
Vermeldenswaard is dat waar ik voor de reparatie hooguit zo’n 100 kilometer op een acculading kon fietsen ik nu zo’n 150 à 160 kilometer haal! En dat dus met de oude accu! Blijkbaar vormen de nieuwe Panasonic motor en de Shimano Nexus Inter-5 versnellingsnaaf een gouden combinatie!
Kortom, ik ben blij dat ik voor repareren heb gekozen en niet voor inruilen!
Voordelen repareren ten opzichte van inruilen
Tot slot noem ik nog in het kort de voordelen die repareren van uw e-bike bieden ten opzichte van inruilen:
Conclusie
Als uw oude e-bike u nog bevalt, maar wel dure gebreken krijgt, dan is het verstandig om uw fietsenmaker een offerte te laten maken voor het in één keer vervangen van alle slijtagegevoelige onderdelen. In mijn geval heb ik er maar liefst € 2200 mee verdiend. Bovendien heb ik nu zelfs enkele betere onderdelen, die niet op een eventuele nieuwe Flyer zijn gemonteerd, zoals de speciaal voor e-bikes ontwikkelde Shimano Nexus Inter-5 versnellingsnaaf en superieure Schwalbe Marathon E-Plus buitenbanden.
Ik heb voor over 4,5 jaar wel deze vette herinnering in mijn agenda gezet: “Panasonic motor na laten kijken. 5 jaar garantie!!!” Wie weet wordt dan de volgende 5-jaarlijkse renovatie er een, met een onder garantie vervangen motor. Want ik ben van plan om er de komende 5 jaar weer veel op uit te trekken: op naar de 100.000 kilometer dus!
Henk van Blijderveen
P.S. Wellicht heeft u ook geworsteld met de “inruil-/reparatievraag”. Ik ben benieuwd hoe u heeft gekozen! Schroom niet en reageer!
Theo van den Akker zegt
Geachte heer Blijderveen, heb met plezier uw verhaal gelezen, zit namelijk met hetzelfde probleem. Heb in 2014 een Flyer T11 next generation gekocht, met wat aanpassingen (shimano alpine 11 naaf, zadel, en bagagedrager) al gauw zo’n € 3800. Sinds kort maakt de motor vreemde geluiden, een soort koffiemolen-geluid in de vrijloop-stand, volgens de dealer is de motor kapot, en dat bij 28000 km stand. Met uw uitleg/afweging ben ik het helemaal eens en ga dus ook voor reparatie. Bij navraag bij de de dealer zou de reparatie inclusief. € 1300 gaan kosten en dat vind ik wel erg duur. Mijn vraag aan u, mag ik het dealer-adres waar u de reparatie heeft laten uitvoeren van u hebben?
Alvast hartelijk dank,
Met vriendelijke groet,
Theo van den Akker
Henk van Blijderveen zegt
Hoi Theo,
Je hebt inderdaad hetzelfde dilemma dat ik had. En je bent ook tot dezelfde slotsom gekomen.
Dit zijn de gegevens van mijn dealer, Eltener Fahrrad Profi:
https://www.eltenerfahrradprofi.nl/contact/
Ze zijn een soort van premium dealer van Flyer en hebben korte lijntjes.
Misschien dat ze een motor met coulance korting voor je kunnen bestellen bij de fabriek, want de garantie van 5 jaar is weliswaar verlopen, maar daar staat tegenover dat een motor langer mee moet gaan dan 28.000 km.
Nog even ter info: de eigenaar komt uit Nederland en de monteurs spreken ook Nederlands. Dat maakt het contact net wat makkelijker. ?
Succes en laat nog even weten hoe het is afgelopen.
Hartelijke fietsgroeten,
Henk van Blijderveen
(GPS-fietsroutes Nederland)
Eric Verhulst zegt
Hallo,
Mijn Flyer is ondertussen 12 jaat oud, 30000 km maar de motor heeft nu de allures van koffiemolen en blokkeert soms kort. Voor de rest nog prima in orde (o.a Rohlof naaf, schijfremmen). Kostte indertijd 5000€. Wie geeft mij wat raad?