Een aantrekkelijke route, die u kennis laat maken met de oer-Twentse dorpjes De Lutte en Losser. Ook ontmoet u het sterk meanderende riviertje de Dinkel en fietst over oude kerkpaden, waarover de boeren vroeger naar de kerk liepen. Bij deze inleiding mag de aan de natuur teruggegeven Vliegbasis Twente zeker niet ontbreken, want het fietspad dat er doorheen slingert, is niet alleen schitterend, maar voert u ook langs interessante highlights.
Kaart met download
Interessante Punten
1. Arboretum Poort Bulten

Arboretum Poort Bulten in De Lutte zou je een bomenmuseum kunnen noemen; er zijn meer dan 1.000 verschillende soorten bomen en zo’n 1500 heesters te zien!
Het park is al ruim 100 jaar oud en en is ingericht volgens de Engelse landschapsstijl, met slingerende paden, mooie doorkijkjes, poelen en een beek.
2. Graafschappad over de Dinkel

De Dinkel is een van de weinige Nederlandse riviertjes die nog als vanouds meandert. Zo kunnen de rustige binnenbochten zich ontwikkelen tot ondiepe stukjes moerasbos. De buitenbochten slijten door het snelstromende water uit, waardoor dan weer steile zandoevers ontstaan, waarin oeverzwaluwen graag hun nestholen graven.
Tijdens deze route zal de Dinkel zich een aantal keren van de mooiste kant laten zien!
3. Martinustoren

De Martinustoren is in de 14de eeuw gebouwd met bakstenen en Bentheimer zandsteen, dat in de nabijgelegen Duitse steengroeven van Bad Bentheim en Gildehaus werd gewonnen.
4. Steenfabriek De Werklust

- Steenfabriek De Werklust bakte meer dan honderd jaar lang stenen van klei met een hoog ijzergehalte uit een kleigroeve direct achter de fabriek. Door dat ijzer kregen de stenen een dieprode kleur wat ze de naam ‘Losser bont’ opleverde.
- De schoorsteen van de ringoven is maar liefst 45 meter hoog.
- Ooit werd de klei kleine door treintjes met kipkarren over smalspoorlijntjes naar de fabriek vervoerd.
- In 1923 namen de gebroeders Osse de fabriek over. Sinds die tijd sprak men van “Osse-stenen”.
- Met een nog steeds gaaf kabeltransportsysteem uit 1935 werden destijds ongebakken stenen tussen de gebouwen getransporteerd.
- In 1999 werden de laatste stenen in De Werklust gebakken, waarna de fabriek in 2006 de deuren als museum en evenementenlocatie opende.
5. Voormalige Vliegbasis Twente

Vliegbasis Twente begon ooit als een grasveld in de buurt van Enschede. De grote groei kwam in de Tweede Wereldoorlog met de bouw van een enorm vliegveld voor de Duitse Luftwaffe. Na de oorlog werd het terrein eigendom van onze luchtmacht en stegen er o.a. F16’s op, zoals ik zelf tijdens de 16 jaar dat we in Hengelo (O) woonden maar al te vaak en behoorlijk heftig mocht ervaren. Er is in die tijd zelfs nog een F16 neergestort, midden in de wijk waar ik woonde, de Hasseler Es. Wonderlijk genoeg vielen er geen slachtoffers.
Vliegbasis Twente werd per 1 januari 2008 officieel voor militair en burgervliegverkeer gesloten. Nu is het een prachtig natuurgebied, met daardoorheen een kilometers lang fietspad dat langs diverse oude elementen van de voormalige basis komt.
6. Mariakapel aan Lossers Voetpad

De Mariakapel aan het Lossers Voetpad is voor wandelaars, fietsers en de overwegend katholieke lokale bevolking een plek om even stil te worden en tot rust kunt komen. De kapel staat langs een oude wandelroute die vroeger door pelgrims werd gebruikt.
7. De Wilmersberg

Landhuis de Wilmersberg bij De Lutte, werd begin 1900 gebouwd door de bekende Twentse textielfamilie Blijdenstein. Het door een park in de Engelse stijl omgeven landhuis, is schitterend gesitueerd in een glooiende landschap van bossen en kleinschalig cultuurland.
Tegenwoordig is De Wilmersberg een hotel.
8. Bentheimer zandsteen

De “Hel” is een plek in het Dinkeldal bij De Lutte. Volgens overlevering was het voor paard en menners een ‘hels karwei’ om de zwaarbeladen zandsteenwagens tegen heuvels omhoog te trekken.
Benny zegt
Is die route niet in knooppunt route