Al fietsend van Breda naar het bijzondere grensplaatsje Baarle‑Nassau, met zijn maar liefst 22 Belgische enclaves, krijg je een prachtig inkijkje in vervlogen tijden. De route volgt een deel van het voormalige spoortracé van Het Bels Lijntje, ooit de verbinding tussen Turnhout en Tilburg. Nu ligt er een heerlijk fietspad waar je in alle rust door het landschap kunt rijden.
Onderweg volg je kilometerslang het riviertje de Mark, dat dankzij grootschalig herstel weer als vanouds meandert door het dal. De oevers zijn opnieuw drassig en moerassig geworden, precies zoals het vroeger was – een mooie winst voor de natuur.
Daarnaast kom je langs het fraaie kasteeltje Bouvigne, een eeuwenoud omgracht huis dat in de loop der tijd is uitgegroeid tot een volwaardig kasteel met prachtige tuinen.
Kortom: een route vol historie, natuurherstel en verrassende plekken die het verhaal van deze streek prachtig vertellen.
Bekijk de route op de kaart
De kaart is klikbaar: zoom in, bekijk hem fullscreen en klik op een marker voor de highlights. Gebruik de rode knop rechtsboven om de route te downloaden.
Enkele hoogtepunten

Wachthuis nr. 18, Bels Lijntje
Een voormalig spoorwachtershuisje dat herinnert aan de tijd dat gezinnen hier het spoor en de overwegen van het Bels Lijntje bewaakten.

Kasteel Bouvigne
Een eeuwenoud omgracht kasteeltje met prachtige tuinen, ooit bewoond door prinsen en nu een icoon aan de rand van Breda.

Titel voor dit blok
Een markant voormalig tbc‑sanatorium uit 1953, dat als zorgcomplex een belangrijke rol speelde in de bestrijding van tuberculose en nu een nieuwe bestemming heeft gekregen.
Alle highlights met foto en info

Volgens de legende zocht een dooplustige missionaris hier naar water. Hij stak zijn staf in de grond en er ontstond een bron met – naar men zegt – geneeskrachtig water. De put bleek echter ook gevaarlijk: een kleuter viel erin en kon ternauwernood worden gered. De put verdween, maar het kapelletje houdt de herinnering aan dit verhaal levend.

Langs het door de Belgen aangelegde spoorlijntje Turnhout–Tilburg stonden ooit 27 van dit soort wachthuisjes. Ze werden bewoond door spoorwerkers en hun gezinnen. De mannen werkten aan het spoor, terwijl de vrouwen de overwegen bewaakten.
Het Bels Lijntje werd in 1970 opgeheven. Sinds 1990 ligt er een prachtig fietspad over het oude tracé.


Een afwisselend natuurgebied met heide, vennen en bos. Een plek waar je de stilte nog echt kunt horen.

Wie op de kaart inzoomt, ziet duidelijk hoeveel herstelwerk er aan de Mark is verricht. De rivier slingert weer door het landschap zoals vroeger, en de oevers zijn opnieuw nat en moerassig gemaakt. Een prachtige impuls voor de biodiversiteit.

Vlak voor Breda doemt een imposant gebouw op: De Klokkenberg. Het werd in 1953 gebouwd om een deel van de vele tuberculosepatiënten op te vangen. In die tijd leden zo’n 600.000 Nederlanders aan tbc, waarvan 1 op de 100 overleed.
Toen de ziekte onder controle kwam, kreeg het gebouw andere zorgfuncties. Inmiddels is het verbouwd tot een complex met woningen, maar de markante uitstraling is behouden.

Op deze plek stond eind 15e eeuw al een omgracht stenen huis. In de eeuwen daarna groeide het uit tot het huidige kasteel, dat lange tijd werd bewoond door acht opeenvolgende prinsen.
Sinds 1930 is het rijkseigendom en later kwam het in handen van Waterschap Brabantse Delta, dat het grondig restaureerde. De tuinen zijn toegankelijk voor bezoekers; het kasteel zelf alleen tijdens open dagen.
Vragen of opmerkingen?
Heb je een vraag of opmerking? Laat het me gerust weten. Via het contactformulier kun je eenvoudig je bericht achterlaten — ik reageer altijd zo snel mogelijk.
Henk van Blijderveen



Vandaag genoten van deze mooie fietsroute en de Brabantse gezelligheid. We hebben al vaak in deze omgeving gefietst maar nu toch verrassende nieuwe plekjes ontdekt. De route loopt wel voor 70% door de bossen. Goede fietspaden. Veel horecagelegenheden onderweg voor een hapje en een drankje. Kortom, deze route is een echte aanrader die we zeker nog eens een keer gaan fietsen.
Fijn dat jullie genoten hebben, Sjors en Joke!
Daar doe ik het voor. :-)
Een hartelijke fietsgroet,
Henk