GPS-fietsroutes Nederland

Download gratis de mooiste, interessantste en betrouwbaarste GPS-fietsroutes van Nederland.

  • GPS-fietsroutes Nederland
    • Groningen
    • Friesland
    • Drenthe
    • Overijssel
    • Flevoland
    • Gelderland
    • Utrecht
    • Noord-Holland
    • Zuid-Holland
    • Zeeland
    • Noord-Brabant
    • Limburg
  • Fietsartikelen
  • Fietsblog
Home » GPS-fietsroute door Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen (41 km)

GPS-fietsroute door Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen (41 km)

Update 22 december 2021 4 Reacties

Houdt u van afwisselende natuur? Fiets dan eens deze prachtige route door Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen. Ervaar de rust die uitgaat van de uitgestrekte bossen, heidevelden en stuifzandduinen in dit gebied.

Maar deze route heeft meer facetten. Zoals het eeuwenoude Witte Kasteel en een stukje Tweede Wereldoorlog, namelijk Kamp Vught.

Kaart met download

Interessante Punten

1. Fietsen door Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen

Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen

Dit mooie gedicht van de boswachter van Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen zegt eigenlijk alles:

Is mijn hoofd vol?
Dan wandel ik naar de stuifzandvlakte van de Loonse en Drunense Duinen.
Daar kom ik tot rust.
De wind heeft er vrij spel en blaast moeiteloos mijn gedachten weg.
Zo heb ik weer alle ruimte om te genieten van het zand, de heide en de bossen.
Ga je mee?

2. Typisch Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen

Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen

3. St. Hubertus Kapel

St. Hubertus Kapel

4. Emmamolen, Nieuwkuijk

Emmamolen, Nieuwkuijk

5. Kamp Vught

Kamp Vught

In de jaren 1943 en 1944 heeft Kamp Vught ca. 31.000 mensen gehuisvest, waaronder 15.000 joden. Verder zaten er zigeuners, Jehova’s Getuigen, verzetsstrijders en zwervers. Velen zijn hier geëxecuteerd of door ondervoeding en mishandeling gestorven. De meeste gevangenen zijn  echter naar het kamp Dachau afgevoerd. Ook was er in juni 1943 een transport van 1260 joodse kinderen. Ze werden in wagons eerst naar doorgangskamp Westerbork gebracht. Vandaar werden ze als vee naar het in Polen gelegen vernietigingskamp Sobibor vervoerd, om er door de Duitse bezetter te worden vergast.

6. De IJzeren Man

De IJzeren Man

De IJzeren Man… Dit soort namen intrigeren mij en veelal probeer ik de geschiedenis ervan te achterhalen. Zo ook nu.

Dit meer is in tweede helft van de 19de eeuw ontstaan. Eerst was er vanaf 1868 zand nodig voor de aanleg van de Kuilenburgse spoorbrug en vanaf 1890 is er veel zand afgegraven voor de ophoging van de nieuwe Bossche wijk (hoe toepasselijk) Het Zand.

En nu komt het: aanvankelijk was het afgraven allemaal handwerk, maar toen er een stoombaggermolen werd ingezet en de arbeiders hun baan dreigden te verliezen, bedachten ze een ironische scheldnaam voor het stalen gevaarte. En dat werd “De IJzeren Man”.

7. Het Witte Kasteel

Het Witte Kasteel

Het Witte Kasteel heeft een geschiedenis die teruggaat tot de 14de eeuw. In de loop der tijd is er veel veranderd aan dat oorspronkelijke gebouw. Het huidige aanzien kwam tot stand gekomen na een renovatie in de tweede helft van 1700. In de Tweede Wereldoorlog heeft het gebouw de volle laag gekregen, maar gelukkig heeft een verbouwing in het jaar 1950 de oorlogsschade hersteld en dit erfgoed voor het nageslacht bewaard.

Voor geïnteresseerden worden er geregeld rondleidingen georganiseerd.

Share Tweet Send Share Share Email

Reacties

  1. Wijnand en Silvia zegt

    5 augustus 2020 om 19:59

    Vandaag deze route gereden, geparkeerd bij de IJzeren man en vanuit daar op de pedalen.

    We hebben ontzettend genoten van deze heerlijke rit, mooie omgeving en vooral weinig langs drukke wegen.

    Beantwoorden
    • Henk van Blijderveen zegt

      16 augustus 2020 om 17:48

      Hoi Wijnand en Silvia,

      Fijn om te lezen dat jullie van de rust en mooie omgeving hebben genoten!

      Een hartelijke fietsgroet,

      Henk
      (GPS-fietsroutes Nederland)

      Beantwoorden
  2. Sebastian zegt

    12 maart 2021 om 23:12

    “Vandaar werden ze als vee naar het Poolse vernietigingskamp Sobibor vervoerd om er te worden vergast.”

    Geachte meneer/meevrouw,
    Waarom zet u mensen op een verkeerde spoor door hier te schrijven dat Sobibor een Poolse vernietigingskamp was? Het enige dat deze kamp te maken heeft met Polen is dat hij in Polen gevestigd was wanneer Duitsers Polen bezetten. De Polen heeft er niets mee met Holocauast te maken. De kamp was uiteraard gestuurd door Duitsers en had grootendeels Duitse bezetting. Graag dit corrigeren a.u.b.

    Met vriendelijke groet,
    Sebastian

    Beantwoorden
    • Henk van Blijderveen zegt

      13 maart 2021 om 16:22

      Hoi Sebastian,

      Met mijn zin heb ik aan willen duiden dat Kamp Sobibor in Polen lag. Ik zou beslist niet willen dat dit anders zou kunnen worden geïnterpreteerd en heb de zin daarom aangepast: “Vandaar werden ze als vee naar het in Polen gelegen vernietigingskamp Sobibor vervoerd, om er door de Duitse bezetter te worden vergast.”

      Vriendelijke groeten,

      Henk van Blijderveen
      (GPS-fietsroutes Nederland)

      Beantwoorden

Uw reactie wordt gewaardeerd Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kaart alle fietsroutes Nederland

Info/contact

  • Even voorstellen
  • Contact GPS-fietsroutes Nederland

Diversen

  • Toeristische Overstappunten
  • Meehelpen?
  • Cookiebeleid (EU)

Abonneer op gratis fietsroutes!

Vaak gestelde vragen over

c Alles uitvouwen C Alles invouwen

fietsnavigatie

a

Is fietsnavigatie moeilijk?

Wie wil starten met fietsnavigatie zal zich er een beetje in moeten verdiepen.
Maar met wat goed wil en een gebruiksvriendelijke en intuitive gps kan iedereen het vrij snel leren.
De gemakkelijkste fietsnavigatie wordt momenteel gemaakt door het toonaangevende merk Mio.

a

Wat is de makkelijkste gps om te beginnen met fietsnavigatie?

Veruit de makkelijkst te bedienen gps is de Mio. Vooral het instapmodel de Mio Cyclo 210 is uitstekend geschikt voor fietsers die willen beginnen met fietsnavigatie. De bediening is logisch en intuïtief en er zitten geen moeilijke “toeters en bellen” aan. Kortom, het is een prima no-nonsense gps!

Lees ook de review!

a

Wat zijn de voordelen van fietsnavigatie?

  1. raak nooit meer de weg kwijt
  2. de vrijheid om van de route af te wijken voor bijvoorbeeld horeca of bezienswaardigheden
  3. de mogelijkheid om een gereden route op te slaan
  4. de mogelijkheid om interessante punten op te slaan
  5. is comfortabeler dan fiesen met een kaart of op knooppunten
a

Zijn er nog andere vragen?

U kunt de vraag stellen via het contactformulier.
Ik zal u dan zo snel mogelijk antwoorden.

fietsroutes

a

Hoe kan ik een kaart van de route printen?

  1. klik op icoon “volledig scherm” links op de kaart
  2. zoom in op de route
  3. maak schermprint en print deze

Klik op icoon “home” om terug te keren naar de oorspronkelijke instellingen van de kaart.

a

Wat te doen bij verkeerde route-info?

Komt u bij het fietsen van de route onjuiste verkeerssituaties of informatie tegen of heeft u nuttige tips? Laat het ons weten via het contactformulier. Alvast bedankt!

a

Zijn de routes geschikt voor de racefiets?

De routes zijn speciaal samengesteld voor tourfietsers en gaan regelmatig over fietspaden die minder geschikt zijn voor de racefiets.

a

Zijn er nog andere vragen?

U kunt de vraag stellen via het contactformulier.
Ik zal u dan zo snel mogelijk antwoorden.

Heel veel fietsplezier gewenst!

GPS-fietsroutes Nederland
Beheer cookie toestemming

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website-ervaring bieden.

Door op 'Accepteren ' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.  Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}