Ik ga u meenemen op de zoektocht die mijn vrouw en ik hebben afgelegd, om de voor ons beste e bike te vinden: de Flyer Gotour6 7.43. Ja, ik haal de spanning er gelijk al af, maar lees vooral verder, want er passeren ook andere e bikes. E bikes die geen van alle aan onze hoge eisen konden voldoen. Ook vertel ik u over de twee testcentra die wij hebben bezocht, namelijk die van Gazelle in Dieren en het multimerk testcentrum in Ede waar o.a. Sparta, Batavus en Koga e bikes kunnen worden uitgeprobeerd.
Mijn wens is dat dit artikel u helpt, om duidelijkheid te scheppen in het woud van e bikes en de wirwar van specificaties. Het is een wereld waarin veel geld omgaat en waarin dus alles aan wordt gedaan om u als klant binnen te hengelen. De ene advertentie is nog mooier en gelikter dan de andere.
Laat ik dus maar aftrappen met mijn verslag, want het echie, de dagelijkse praktijk, geeft veel meer duidelijkheid dan advertenties met ronkende teksten.
Iets over mijn oude Flyer e bike
Mijn oude fiets was inmiddels al ruim 7 jaar. Een Flyer Next Generation met Panasonic motor, een 500 Wh accu, een Shimano 8 versnellingsnaaf en Magura velgremmen. Destijds was het een van de beste fietsjes die te koop was.
Ik was zo tevreden met deze fiets, dat ik na 5 jaar 50.000 km te hebben afgelegd en daardoor met een versleten motor werd geconfronteerd, niet ging voor inruil, maar voor vervanging van de motor. Er is toen gelijk een speciale Shimano 5 e bike versnellingsnaaf ingebouwd. Ook de velgen werden vervangen, want de oude waren door 5 jaar remmen bijna doorgeremd.
Waarom dan toch een nieuwe e bike?
Maar je was toch zo tevreden over deze elektrisch fiets, Henk, waarom dan nu toch een nieuwe? Ik hoor het u al denken.
Nou dat zit zo. Ik miste een riem en schijfremmen. Bovendien was de fiets van mijn vrouw na 7 jaar zowat versleten. Dus daar moesten we sowieso al wat voor verzinnen. Dus hakten we de knoop door om op zoek te gaan naar een fiets, waar we probleemloos weer een jaar of 5 mee door konden.
Deze nieuwe fietsen moesten aan de volgende eisen voldoen:
- rechtop zithouding
- middenmotor van minimaal 65 Nm
- accu van minimaal 650 Wh
- Shimano 5 versnelling e bike naaf
- riemaandrijving
- schijfremmen
Vooral die laatste twee opties zijn voor ons belangrijk. Ik zal toelichten waarom.
Ketting of een riem?
De ketting
Ik moet onze e bikes zeker een keer of 50 per jaar op een fietsdrager tillen en vastzetten. En daarbij kwam het nog weleens voor dat ik met mijn handen of kleren een vette ketting raakte.
Verder is regelmatig schoonhouden en smeren van de ketting niet direct mijn favoriete bezigheid.
Bovendien moest die ketting, samen met de tandwielen, ieder jaar bij de grote beurt worden vervangen wat toch gauw een aardige duit kost.
En dan heb ik het nog niet over de kans op breuk. Zoals mij dat afgelopen voorjaar overkwam. Het bezorgde mij dus 10 km hand in hand met mijn fiets naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker…
De riem
Was de riem een jaar of 10 terug nog een innovatie waar sceptisch naar werd gekeken, tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend fietsenmerk modellen die worden aangedreven door zo’n beltdrive.
En dat is niet verwonderlijk, want ten opzichte van een ketting heeft een riem heeft nogal wat voordelen:
- Geen gesmeer met vet.
- Een lange levensduur en onderhoudsarm. Trap ik met een ketting 10.000 km voordat hij samen met de tandwielen moet worden vervangen, met een riem verwacht ik er 50.000 te fietsen voordat dit moet gebeuren.
- Een beltdrive is wat duurder dan een ketting maar gaat dus wel veel langer mee en is daarom per saldo een stuk goedkoper. Ook hoeft u geen kettingolie meer te kopen.
- Geen kans op breuk.
- Kettingspannen is verleden tijd, want een riem heeft nagenoeg geen rek.
- Hij is fluisterstil! Tijdens het fietsen hoor je alleen het zoeven van de banden.
Velgremmen of schijfremmen?
Velgremmen
- Vooral na regenbuien functioneert het zand en vuil op de remblokjes ook als schuurpapier. En als het niet tijdig wordt opgemerkt, dan kunnen doorgesleten velgen voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
- Mijn ervaring is dat deze remmen (De Magura HS 11 op onze oude Flyers) vrij slecht zijn af te stellen en daardoor regelmatig aanliepen.
- De remblokjes zijn, vooral achter, lastig te vervangen.
Schijfremmen
- Goede koeling door de opengewerkte schijf.
- Remt een stuk secuurder dan de velgrem.
- Probleemloze afstelling.
- Remschoentjes zijn makkelijk zelf te vervangen.
De twee testcentra die we bezochten
Gazelle Experience Center in Dieren
In eerste instantie hebben we in Dieren het Gazelle Experience Center bezocht. En dat was ook echt een experience, een belevenis, want Gazelle doet er echt alles aan om je als potentiële klant een goed gevoel te geven. Zo kun je een wandeling door de fabriek en het museum maken, krijg je een of meer kopjes koffie, zijn er goed geïnstrueerde gastdames en -heren, zijn er voor de hoge nood wc’s waar je u tegen zegt en natuurlijk ligt er een mooie testbaan waarop de in blakende conditie verkerende, glimmende Gazellemodellen kunnen worden getest. Top dus.
Gazelle Avignon
Maar… toch viel de fiets die we hebben geprobeerd, de Gazelle Avignon, af. Hij was alleen met riemaandrijving in combinatie met een Enviolo automatische versnellingsnaaf te krijgen. En die Enviolonaaf, daar ben ik dus niet kapot van. Het is een boel gedraai om de juiste stand te krijgen en het belangrijkste, hij zorgt voor behoorlijk wat weerstand, wat de accuduur nadelig beïnvloedt. (10% extra verbruik) Ook beïnvloedt die weerstand de fietsbeleving nadelig. En dan de motor, de Bosch Active Line met een koppel van slechts 50 Nm, dat is in combinatie met de inefficiënte Enviolonaaf mijns inziens geen gelukkige keuze.
Gazelle Grenoble
We hebben ook nog de Gazelle Grenoble geprobeerd. Deze had weliswaar de 5 versnellingsnaaf en een motor met een hoger koppel, maar de zwaarst verkrijgbare accu bij deze fiets was slecht 500 Wh… En dan wordt een ritje van 60 kilometer met wat tegenwind en heuveltjes al gauw billenknijpen; haal ik het eindpunt wel of haal ik het niet…
Wat me ook niet beviel aan de twee geteste Gazelles, was het stuur dat niet in hoogte kon worden versteld.
Testcentrum De Fietser in Ede
Dit centrum waar diverse merken, zoals Sparta, Batavus en Koga konden worden getest, viel echt door de mand. Het personeel van De Fietser liep tamelijk ongeïnteresseerd rond en wat nog erger was, de door ons geteste fietsen liepen aan en kraakten alsof je op een oude studentenfiets je rondjes maakte.
Welke fietsen we daar hebben getest? De Sparta C-grid, met 5 versnellingsnaaf en riem. Als doorgewinterde fietser kon ik wel door de piepjes en kraakjes heen kijken en wist genoeg. Op deze fiets wilde ik de eerstkomende 5 jaar dus niet fietsen, want hij was niet te vergelijken met het fietsgenot dat mijn oude Flyer verschafte. Hetzelfde gold voor de te gedrongen Koga E-Nova Evo PT Pro.
De 3 A-merken e bikes die beantwoordden aan onze eisen
Daarom hebben we zelf internet maar afgestruind. Na het bestuderen van heel veel specificaties en het lezen van reviews en testen, bleven er voor ons 3 A-merk e bikes over, die we graag eens in de praktijk wilden testen. Dit zijn ze:
- Pegasus Premio EVO 5F Lite Belt
- Advanced Tour Pro Wave
- Flyer Gotour6 7.43
ROTO Tweewielers, Deventer
Om ze te kunnen testen, zijn we heel wat fysieke winkels afgeweest, waar ze óf de benodigde framemaat óf het gewenste model niet in huis hadden. En waar ze die wel in de winkel hadden staan, mochten we er bij de gratie van de verkoper “wel even op zitten om te kijken hoe het voelt”.
Uiteindelijk kwam we uit in Deventer, niet zo ver dus van onze woonplaats Zutphen. Hier vonden we een zaak die weet wat het is om klantgerichte fietsenhandel te bedrijven. Ik heb het over Roto Tweewielers. Een grote rijwielzaak, waar ze echt aan de weg, of misschien moet ik zeggen, het fietspad timmeren; de adviseurs denken mee, zijn ervaren en weten waar ze over praten en de service is fantastisch!
Bovendien hadden ze bij Roto de drie door ons geselecteerde fietsen in de winkel staan. En ja, we mochten ze gewoon in Deventer uitproberen.
Ja, ik ben echt zeer tevreden over deze zaak en (behalve een voor een test gebietst fietsspiegeltje 😉) staat er niks tegenover de welverdiende reclame die ik voor deze zaak maak.
De Flyer Gotour6 7.43 werd onze testwinnaar
We hebben de genoemde drie fietsen dus echt goed kunnen vergelijken. En na dat middagje proberen kwamen zowel mijn vrouw als ik weer uit een Flyer. Een Flyer Gotour6 7.43 Want hoe goed de Pegasus en Advanced ook waren, qua afwerking waren ze toch net geen Flyer. En het belangrijkste: de Flyer zat gelijk alsof we er al jaren op fietsten. Heerlijke vering, dankzij de heerlijke Schwalbe Big Ben extra brede banden, de kwalitatieve geveerde zadelpen en voorvork. Ook de aandrijving en het sturen was zeer aangenaam. Kortom, de Flyer moest het worden!
Onze eerste fietstocht
Na stevig onderhandelen (en dus dat gebietste spiegeltje) werd de koop gesloten.
Na een paar dagen kregen we al een telefoontje dat ze klaar stonden. Dus wij stapten direct op onze oude Flyers, om de mooie route langs de IJssel naar Deventer te fietsen. En ja hoor, daar stonden ze te glimmen. Nadat onze onmisbare fietsspiegeltjes en onze eigen super comfortabele Drifter fietszadels waren overgezet en de verzekering was geregeld, konden we gaan genieten van de terugrit.
En genieten werd het! Wat een fietsjes! Heerlijk, we zweefden bijna over de weg.
Panasonic vs. Bosch motor
Tot slot nog iets over een niet onbelangrijk onderdeel, de motor.
Onze oude Flyers Next Generation werden aangedreven door een Panasonic motor, terwijl onze nieuwe Flyers Gotour6 7.43 zijn uitgerust met een Bosch Performance Line 65 Nm. Allebei middenmotoren. Maar daar houdt gelijk iedere overeenkomst op, want de Bosch motor is toch wel van een heel ander kaliber dan de oudere Panasonic.
Want wat opvalt, is dat deze motor veel vloeiender ondersteunt. Mijn indruk is dat hij in de economymodus ook zuiniger is dan de Panasonic. En de krachtigste modus van de Bosch, de turbo, is ook echt turbo, veel krachtiger dan de powermodus van de Panasonic!
Wat betreft dat zuinige het volgende: Ik heb de accu eergisteren voor het eerst helemaal opgeladen en de ritkilometers op 0 gezet. En vanmiddag stond deze teller op ruim 50 km zonder dat het eerste van de 5 blokjes eraf is. En dan heb ik dus ook nog stukjes in de tourmodus gefietst. De logische gevolgtrekking is hierbij dat ik met een volle accu meer dan 250 km fietsen!
Wat ook heel prettig werkt, is dat het Boschdisplay steeds de laatste stand onthoudt, om daar bij elke nieuwe rit ook weer mee te beginnen. Bij de Panasonic moest er eerst altijd eerst een paar keer worden gedrukt.
Dus ook de Bosch motor is een hele verbetering t.o.v. de Panasonic op de oude Flyers.
Nou, dit was zoektocht. Ik hoop dat het u een beetje helpt om de goede afslag te nemen in het enorme aanbod van elektrische fietsen, met allemaal hun eigen specificaties.
TIP
Onlangs stuitte ik op een webwinkel, die kwalitatieve, premium e bikes, spedelecs en racefietsen voor wel heel weinig geld verkoopt. Het zijn stuk voor stuk jonge modellen, die afkomstig zijn van leasecontracten, overstocks en eindereeksen.
Kijk er eens rond. Wie weet vindt u er uw eersteklas e bike voor een prikkie.
Populaire fietsaccessoires
Als “toetje” wijs ik u graag op een vijftal topproducten, die in diverse toonaangevende tests hun kwaliteit al ruimschoots hebben bewezen:
Nog meer topproducten zien? Kijk dan eens op de pagina met accessoires waar ik helemaal achtersta!
Product | Karakteristieken | |
---|---|---|
FIETSHELM Uvex - City i-vo MIPS ![]() |
| uitgebreide INFO en laagste PRIJS |
FIETSZADEL Selle Royal - Drifter Plus Brown ![]() |
| uitgebreide INFO en laagste PRIJS |
FIETSSPIEGEL VWP ![]() |
| uitgebreide INFO en laagste PRIJS |
FIETSENDRAGER Pro-User - Diamant ![]() |
| uitgebreide INFO en laagste PRIJS |
FIETSNAVIGATIE |
| uitgebreide INFO en laagste PRIJS |
Henk van Blijderveen
Dick Overweg zegt
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ben hierdoor nog enthousiaster geworden over de Flyer Gotour 6 7.43. Wij hebben een Flyer Next Generation van 10 jaar oud. Beide fietsen hebben nog nooit een mankement gehad, zelfs de accu’s zijn nog in topvorm. Gezien de kwaliteit van de Flyer willen wij ook nu weer een Flyer.
Leuk en interessant om uw verhaal dan te lezen.
Henk van Blijderveen zegt
Hoi Dick.
Leuk om te lezen dat we, wat onze ebike betreft, een vergelijkbaar traject hebben afgelegd.
Ik hoop en verwacht dat je heel veel plezier gaat beleven aan de Gotour. 😃
Hartelijke fietsgroeten,
Henk van Blijderveen
(GPS-fietsroutes Nederland)